poniedziałek, 10 sierpnia 2015

chleb codzienny ....

Przepis na chleb codzienny:
  • 600 g. mąki chlebowej
  • 400 g. mąk pełnoziarnistych, otrąb (pszenna, orkiszowa, otręby)
  • 500 g. wody (tu trzeba jednak z wyczuciem, bo mąka mące nierówna i może tej wody być 480 g. lub 550 g)
  • 50 ml oliwy
  • 1,5 łyżki soli, 1,5 łyżki cukru

Mąki wymieszać, zrobić dołek i wlać drożdże roztarte na płyn z cukrem. Zasypać lekko mąką i odstawić najlepiej w lekko podgrzany piekarnik (40 st).
Jak drożdże zaczną wypływać znad mąki, dodać prawie całą wodę i wyrabiać. Na koniec wlać oliwę i dalej wyrabiać. Ja mam robota, który wyrabia za mnie w podgrzewanej misie, więc tylko obserwuję konsystencję i na podstawie obserwacji dolewam odpowiednią ilość wody. Ciasto powinno być dosyć miękkie, ale nie powinno się do naoliwionych rąk kleić. Dzielę na pół. Do jednej porcji dodaję około 150 g. uprażonych na patelni, jeszcze ciepłych nasion (siemię lniane, słonecznik, dynia)
Ta ilość ciasta wystarcza mi na 2 blaszki 26x12. Blaszki nacieram oliwą i obsypuję otrębami, lub tylko na dno podsypuję płatkami owsianymi lub otrębami. Z ciasta formuję wałek i luźno wrzucam do formy. Nie ugniatam, nie wciskam. Odstawiam do wyrośnięcia i piekę najpierw 10minut w nagrzanym do 230st piekarniku. Po 10 minutach zmniejszam do 210 st. Piekę około 60minut. I teraz tak, dużo zależy od piekarnika i foremek. Ja mam funkcję hydropieczenia, więc chleby mi pięknie wyrastają. W starszym piekarniku wstawiałam małą brytfankę z wodą i też było ok. Smaczne
go.
__________________

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Zachęcam do dodawania własnych uwag po wypróbowaniu przepisu ;).

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...