środa, 6 czerwca 2012

muffinki razowe agrestowo-czereśniowe z kruszonką

Składniki na 12-14 szt:
  • 2,5 szklanki mąki pszennej (u mnie razowa+krupczatka)
  • pół szklanki cukru trzcinowego
  • 2 łyżeczki proszku do pieczenia
  • 2 jajka
  • szczypta soli
  • szczypta cynamonu
  • szklanka maślanki mrągowskiej
  • 3/4 kostki stopionego masła lub oliwy (pół szklanki)

Składniki na kruszonkę:
Klasyczne proporcje to :/2:1:1/czyli :2 części mąki ,na 1 część masła, i 1 część cukru.
  • mąka (u mnie taka jak do ciasta)-ok.2/4 szklanki
  • cukier trzcinowy 1/4 szklanki
  • masło (użyłam pozostałe 50 g-1/4 kostki)

 Dodatkowo:garść agrestu obranego z szypułek i garść czereśni bez pestek
 Wykonanie:
  • Kruszonka: masło roztopiłam w garnuszku,schłodzone połączyłam z mąką i cukrem,wymieszałam łyżką,włożyłam kruszonkę do lodówki do schłodzenia.Można też kruszonkę zrobić z miękkiego masła ogrzanego w temp.pokojowej i wyrobić palcami.Im więcej składników sypkich ,to kruszonka bardziej sypka i drobna.Im więcej tłuszczu,kruszonka bardziej mazista i grubsza(może się rozpływać trochę podczas pieczenia).Zaleca się użycie cukru pudru do kruszonki,bo lepiej łączy się z tłuszczami i mąką,ale ja użyłam tu też cukru trzcinowego,bo akurat lubię jego połączenie z mąkami razowymi (nawet kiedy pozostaje uczucie nie do końca rozpuszczonych kryształków).Mąka krupczatka sprawia ,że kruszonka nabiera większej kruchości i sypkości.Zalecia się też,by mąki do kruszonki były przesiane.
  • Ciasto:Suche składniki :mąkę  i proszek do pieczenia wymieszałam w dużej misce,dodałam sczyptę soli i cynamonu. 
  • W osobnym naczyniu roztrzepałam jajka z cukrem + maślanką+roztopionym schłodzonym masłem.
  • Wymieszałam wszystko razem (łyżką lub mikserem)  do połączenia składników.
  • Do foremek muffinkowych nałożyłam ciasto do wysokości 3/4,na zmianę z owocami.
  • Wstawiłam do nagrzanego piekarnika -pieczenie ok. 30 min w temp. 2o0 stopni.


    Brak komentarzy:

    Prześlij komentarz

    Zachęcam do dodawania własnych uwag po wypróbowaniu przepisu ;).

    LinkWithin

    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...