sobota, 10 grudnia 2011

pierniki świąteczne ;)


Skorzystałam z przepisu Lyrci,która z tych proporcji robiła chatkę piernikową, poleciła przepis na forum,gdzie się poznałyśmy.A ja wykorzytałam ten przepis na piernikowanie.
Skoro się sprawdził,a z ciastem dobrze się pracowało,postanowiłam skorzystać i tego roku,może lekko jedynie modyfikując przepis.W piernikach przodują u mnie obecnie łosie,no i skorzystałam też z pomysłu blogerek,na rudolfy,które okupują blogi.
A w piernikowaniu pomaga mi Franek,którego pomoc bezcenna,chociaż wiadomo czasu należy przeznaczyć na to sporo.... ;)))



  










pierniki świąteczne ;)

Ciasto: składniki suche:
  • 500 gramów mąki pełnoziarnistej, pszennej,
  • 200 gramów mąki tortowej
  • 1-2 przyprawy do piernika (albo własna kompozycja: cynamon, kardamon, pieprz, gałka muszkatołowa, imbir...)
  • 1/2 łyżeczki soli 
  • 2 łyżeczki sody
  • 1-2 łyżki kakao
składniki mokre:
  • 220 gramów miękkiego masła
  • 200 gramów cukru (najlepiej trzcinowego)
  • 220 ml miodu (ok. 300-310 gramów)
  • 1 jajo
Wykonanie:

Suche składniki połączyć z sobą.
Mokre składniki, czyli masło utrzeć z cukrem i jajkiem ,by miało  puszystą konsystencję , dodać  lejący miód (jeśli skrystalizowany podgrzać).
Mokre składniki łączyć stopniowo z  suchymi, i  wyrabiać ciasto aż do uzyskania gładkiej, lśniącej masy,o konsystencji plasteliny.
Zrobić 2-3 kule,odstawić ciasto do lodówki na 1-2 godziny(zawinięte w woreczki foliowe).
Gotowe ciasto wałkujemy,wykrawamy pierniczki,wg możliwości i upodobania.
Piec ok.10 minut w 180 stopniach ,w dobrze nagrzanym piekarniku.

Tu zeszłoroczna piernikowa galeria,pierniki lukrowane i kolorowane,z pomocą rąk i wyobraźni Oli ;)



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Zachęcam do dodawania własnych uwag po wypróbowaniu przepisu ;).

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...